5 tips bij het plannen van je huwelijk

Je bent ten huwelijk gevraagd?! Wauw, leuk, proficiat! 

Na de leuke telefoontjes & onthullingen aan vrienden en familie, slaat dan toch een beetje de stress toe…

Hoe beginnen we hieraan, wat moet er allemaal gebeuren, …?

Tintel geeft jullie graag haar 5 starttips mee:

1. Pinterest, Pinterest, Pinterest

https://www.confetti.co.uk/organising-planning/15-funny-wedding-planning-quotes-for-the-stressed-out-bride

Pinterest, het walhalla van decoratiequeens, fotografen, DIY’ers, maar ook bruidjes! Deze online-moodboard website staat vol met toffe ideetjes voor bloemstukken, tafelschikking, gastenboeken, uitnodigingen,… Geen betere start dus om tijdens een avondje samen naar voorbeelden & ideeën te zoeken om jullie droomdag vorm te geven.

Let wel op: er staat zoveel op Pinterest dat leuk en mooi en gezellig is. Het moeilijke is om hieruit één rode draad of thema te kiezen waarop jullie je huwelijk willen baseren. Helemaal fan van Pinterest plaatjes met veel kleurrijke bloemen? Go for it & laat je board met minimalistische ideetjes links liggen.

Veel ideetjes bijeen gesprokkeld? Krijgen jullie tintels in jullie ogen als jullie je moodboard zien? Wees dan zeker niet verlegen dit ook te delen met je bloemist, fotograaf, weddingplanner of cateraar. Zij willen uiteraard ook voor jullie een ‘Pinterest Perfect’ wedding organiseren!

Op zoek naar wat inspiratie? Neem zeker eens een kijkje op onze Pinterest-pagina!

2. Money, money, money

Het budget. Een niet altijd even makkelijk bespreekbaar onderwerp, maar toch erg belangrijk wanneer jullie starten met het plannen van jullie droomdag. Vraag eventuele sponsors duidelijk wat ze willen bijdragen en bedenk ook zelf eens wat dat voor jullie allemaal mag kosten. Na het maken van jullie Pinterest board hebben jullie vast ook al een goed idee wat jullie belangrijk vinden. Fantastische decoratie helemaal in een thema? Overal bloemen? Heel veel & lekker eten voor jullie gasten? Een antieke auto?

En willen jullie dan om deze ideetjes te verwezenlijken dingen zelf maken? Ben je een handige harry of hebben jullie een creatieve tante? Zien je vriendinnen het wel zitten om tijdens een gezellige namiddag wat te knutselen? Al deze aspecten zullen mee bepalend zijn voor jullie budget.

Belangrijk is om dit budget al snel vorm te geven & prioriteiten aan te duiden. Tijdens de maanden voorafgaand aan jullie huwelijk houd je best een oogje in het zeil op dit budget en kan je bijsturen waar mogelijk. Waren bloemen jullie prioriteit? Knip dan niet in het budget hiervoor als een DJ niet op dat lijstje stond.

Hulp nodig bij dit alles of graag iemand die voor jullie het budget in het oog houdt? Neem dan gerust Contact op!

3. Check, check, check

Bij het plannen van een huwelijk komt veel kijken. Eens jullie verloofd zijn, is het belangrijk om meteen op zoek te gaan naar een locatie, fotograaf & cateraar. Deze zullen hoogst waarschijnlijk jullie trouwdatum bepalen! Zijn deze geboekt dan kunnen jullie aan de inkleding, gasten, uitnodigingen,… beginnen denken.

Wanneer begin je nu best waar aan? Op internet vind je heel veel handige checklists & retroplannings die je kunnen helpen bij het organiseren van je huwelijk. Kijk ook eens samen met je familie of vrienden of er bepaalde taken zijn op de planning die zij kunnen overnemen.

Uiteraard kan een weddingplanner je hier ook heel erg goed bij helpen. Zij hebben immers heel wat ervaring en kunnen specifiek voor jullie wensen een goed advies uitbrengen over wat er allemaal moet gebeuren. Interesse in een persoonlijke retroplanning of nood aan iemand die de planning van A tot Z opvolgt? Neem dan gerust Contact op, we helpen je graag verder!

4. Ceremonie: ja of nee?

Jullie willen graag op de dag zelf jullie liefde uitspreken aan elkaar in het bijzijn van jullie vrienden en familie. Maar willen jullie dit dan in een kerk of eerder in een tuin? Of misschien wel op het strand?

Waar, hoe of wat jullie een ceremonie willen doen, zijn niet de belangrijkste keuzes die jullie eerst moeten maken. Toch kan dit alles wel meespelen bij het kiezen van een locatie, datum, …? En dat leidt ons dan weer terug naar Tip 3 …. Ook zijn er bij kerkelijke ceremonies vaak enkele procedures of ‘lessen’ te volgen op voorhand. Belangrijk is dus dat je op tijd met de pastoor of parochiehoofd gaat praten.

Indien jullie kiezen voor een alternatieve ceremonie, zijn er ook heel wat ceremoniesprekers op de trouwmarkt die jullie persoonlijke verhaal in een mooie ceremonie gieten. Zij zijn uiteraard ook erg gewild en hebben wat tijd nodig om jullie verhaal uit te schrijven en te verwerken. Niet de belangrijkste keuze dus, maar toch eentje die je best niet te lang uitstelt!

5. Be my guest, be our guest, ….

De gastenlijst… Zonder gasten geen feest… maar wie nodigen we uit, voor welk deel van de dag & hoe zit dat met +1’s?

Belangrijke vragen waar jullie best al eens over nadenken bij het zoeken naar een locatie of thema. Niet elke locatie heeft natuurlijk een oneindige capaciteit en misschien willen jullie een zeer knus avondfeest zonder collega’s of nichten en neven.

Uiteraard willen jullie ook zo snel mogelijk een save the date kunnen uitsturen zodat jullie dierbaren zeker jullie huwelijksdag vrij houden. Meteen enkele moeilijke dilemma’s om op te lossen dus, maar kijk ook zeker voor een ‘wedding guest checklist‘ eens op Pinterest!

Met deze 5 tips op zak, kunnen jullie alvast goed van start gaan om jullie droomhuwelijk te organiseren! Toch nog ergens hulp nodig of nood aan wat advies? Wij staan klaar om de tintel in jullie ogen te verzekeren!
En hey, just breathe & enjoy the planning! 😉 

 

 

Eén gedachte over “5 tips bij het plannen van je huwelijk”

Laat een antwoord achter
  1. […] werd aangehaald in onze vorige blogpost is het belangrijk om van bij de start van jullie huwelijksplanning te kiezen voor een rode draad […]

Laat uw antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.